Salgs/leie-betingelser

Vi fraråder Kunden/bruker å  forholde seg til alle

produktene relatert til teksten under, dersom

kunden/bruker hverken forstår eller aksepterer disse betingelsene.


 

Ved kjøp og bruk av tjenester og produkter av Panorama Norge AS bekrefter man at man har lest og forstått bruken av produktet og at Panorama Norge AS ikke er ansvarlig for bruken og konsekvenser av dette.

Vi fraskriver oss ansvar for feilkonsekvens. Om defekt på en vare fra Panorama Norge AS fører til skader på andre produkter eller gjenstander, vil vi kun erstatte det defekte produktet.

Brukeren er selv ansvarlig for bruken av ALLE produkter kjøpt hos Panorama Norge AS og plikter selv å innhente de nødvendige opplysninger og tilegne seg de nødvendige kunnskaper og ferdigheter for sikker og ansvarlig bruk av våre produkter. 

Vi fraråder Kunden/bruker å forholde seg til alle produktene relatert til ovennevnte dersom kunden/bruker hverken forstår eller aksepterer disse betingelsene.

Vi tar forbehold om utsolgte varer og skrivefeil i alle beskrivelser og priser.

 

Betingelsene gjelder alle produkter, tjenester og varer, levert av Panorama Norge AS, her kalt distributør. 

 

 Distributør tar intet ansvar for påført skade, indirekte skade eller økonomiske tap som følge av bruken av disse produktene. Det er ikke andre enn kunden/bruker selv som står ansvarlig for bruken av produktene og må selv ta høyde for at de forskjellige produktene og de samme produktene kan ha har varierende feilmarginer og ikke er 100% presise, nøyaktige eller identiske.

Når kunden velger å kjøpe/bruke disse produktene, så aksepterer kunden at det er kunden/bruker selv som må ta høyde for at det ikke er mulig å garantere for nøyaktigheten av produktene. Eksempelvis presisjonen på komponenter, flyegenskaper, som GPS, gyroer, trykksensorer, kompass, software/firmware, etc. Alle faktorer som har påvirkning på produktets egenskaper, kompatibilitet, interference, aerodynamikk, software/firmware etc. er det kunden/bruker selv som må sette seg inn og ta ansvar for ved bruken av disse produktene.

Det er kunden/bruker selv som står ansvarlig dersom det av noen årsak skulle oppstå personskade, død eller materiellskade ved bruken av disse produktene. 

 Kontakt oss alltid før du returnerer noen varer til oss.

Dersom produktet selv har feil/mangler, så kan produktet sendes inn til vurdering hos oss, distributør/produsenten, kunden besørger selv fraktkostnadene.

Dersom det er medhold i reklamasjonen, vil distributør /produsenten dekke utbedringene og returfrakten.

 

Konsulent tjenester og veiledninger også kalt tekniske tjenester og "kurs";Disse må avbestilles skriftlig minimum 24 timer før avtalt oppstartstidspunkt, dersom ikke annen tidsfrist er avtalt. Dersom avbestillingen skjer etter denne fristen eller annen avtale, faktureres avtalt beløp i sin helhet. 

Vi anbefaler bruker/kunden sette seg inn i gjeldene regelverk og teste produktene før de tas i bruk. http://luftfartstilsynet.no/

Vi fraråder Kunden/bruker å  forholde seg til alle produktene relatert til ovenevnte dersom kunden/bruker hverken forstår eller aksepterer disse betingelsene. Ovennevnte er med forbehold om tekstfeil.

 

Innholdsfortegnelse: 

1.1 & 1.2 Avtalen
2. Partene
3. Priser
4. Avtaleinngåelsen
5. Ordrebekreftelse
6. Betaling
7. Levering m.v.
8. Risikoen for varen
9. Angrerett
10. Undersøkelsesplikt
11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
13. Kjøperens rettigheter ved mangel
14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
15. Garanti
16. Personopplysninger
17. Konfliktløsning
    

Innledning:

 

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av
varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke
hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i
næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt
brukt av Forbrukerombudet.
Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,
markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker
ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de
lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for
handelen. 
I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten
utfylles med relevante lovbestemmelser.

For varer og tjenester ment som ledd i næringsvirksomhet gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Disse er begrenset til kjøpsloven.

 

1.2 Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i
bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art,
mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte
korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i
nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går
direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran
salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

 

2. Partene

Selger
Firmanavn:Panorama Norge AS
Org: 997744136 mva

Kjøper er den person/firma som foretar bestillingen.

 

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, eks og inkluderer merverdiavgift.
Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter
(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr,
emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i
bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal
selges uten tillegg av merverdiavgift.1)

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.
En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i
tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den
annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Så fremt oppgjøret for varene i sin helhet ikke er gjort opp for så tilhører varen selger.

 

5. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte
ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.
Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med
bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen
og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

 

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til
kjøperen.
Dersom kjøperen bruker kredittkort2 eller debetkort3 ved betaling, kan selgeren reservere
kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.4
1 Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.
2 Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren
(kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.
3 Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir
belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.
3
Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.5
Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av
varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.
Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved
tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.
Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved
utlevering av varen ved postoppkrav.6

 

7. Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt
som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til
kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge
for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på
egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med
mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til
avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til
hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som
skyldes egenskaper ved varen selv.

 

9. Angrerett

Som konsument har du ifølge Angerettsloven rett til å angre ditt kjøp innen 14 dager fra dagen du mottok varen under visse forutsetninger. Angreretten gjelder ikke dataprogram, blekkpatroner samt lyd- og bildeopptaksenheter med brutt forsegling/ plombering. Angreretten gjelder kun i tilfeller der varen er i vesentlig uforandret tilstand, og den gjelder kun forbrukere, ikke bedrifter.

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker
om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om
den ellers har mangler.
Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til
selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

 

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller
hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Fristen kan aldri være lengere enn 2 måneder fra det tidspunkt du oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest 12 mnd etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen for private forbrukere fem år. For bedrifter er reklamasjonsretten og garantien opptil 6 mnd. fra kjøpstidspunktet.
Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og
varen ikke er levert. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav
direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).8
Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

 

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom
partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i
henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde
kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.
Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen
fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen
kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke
kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for
8 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.
5
selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren
oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig
eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som
kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen
løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge
av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

 

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side,
kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene
holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve
avtalen hevet og erstatning fra selgeren.
Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at
selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg
kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren
urimelige kostnader.
Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller
omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får
dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta
mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det
foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.
Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting
eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik
retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.
Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve
forholdsmessig prisavslag.
Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er
uvesentlig.
Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider
som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11.
Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og
eventuelle garantier stilt av selger.

 

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke
skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse
av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter
6
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikkeforskuddsbetalte
uavhentede varer.
Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at
kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin
rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper,
kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er
betalt.
Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig
tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve
mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil
betale.
Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller
hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §
46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler
kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter
lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter
forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for
gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.10
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å
hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃 + frakt
tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen
til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 11

Selgeren forbeholder seg eiendomsretten i varene solgt til kjøper, inntil varene er betalt i sin helhet til selger. Ved mislighold av betalingsfrister, så kan selger i tillegg kreve kjøper for renter, leie, verdi-forringelse og tap ifm. misligholdet

 

15. Garanti

For private gjelder forbrukerkjøpskoven og følger reklamasjonsretten.

For bedrifter begrenses dette til produsentens garanti. 

Fuktskader dekkes ikke av garanti.

Dersom produktet benyttes etter at det er mistanke om feil på produktet, så gjelder ikke garanti eller reklamasjonsretten.

Garanti/reklamasjon dekkes kun på nye batterier. Batterier som har vært brukt må ha elektronisk logg tilknyttet. Loggfil må sendes sammen med produktet. 

 

16. Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de
personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene
etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre
selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun
utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med
kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker
identifisering og slik innhenting er nødvendig.
9 Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.
10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
11 Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.
12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
7
Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å
sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført
avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi
kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal
bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv
handling, for eksempel ved avkrysning.
Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom
han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun
ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

 

17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med
Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke
oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet
fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig
fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av
stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.
13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

 

Returer

Før retur av varer, ta kontakt per epost: post@panoramanorge.no

Leiebetingelser

Vilkår og betingelser mottas per epost ved henvendelse til: post@panoramanorge.no

Selgeren forbeholder seg eiendomsretten i varene solgt til kjøper, inntil varene er betalt i sin helhet til selger. Ved mislighold av betalingsfrister, så kan selger i tillegg kreve kjøper for renter, leie, verdi-forringelse og tap ifm. misligholdet

Nyhetsbrev


Kontakt Oss

Telefonnummer
930 30 854
Send oss e-post
Gå til kontaktskjema
Trollåsveien 8
1414 Trollåsen
Åpningstider
09:00 - 16:00 Alle hverdager

Kjøpsbetingelser

Vi fraråder Kunden/bruker å forholde seg til alle produktene relatert under dersom kunden/bruker hverken forstår eller aksepterer disse betingelsene:

Ved kjøp og bruk av produkter av Panorama Norge AS bekrefter man at man har lest og forstått bruken av produktet og at Panorama Norge AS ikke er ansvarlig for bruken og konsekvenser av dette.

Vi fraskriver oss ansvar for feilkonsekvens. Om defekt på en vare fra Panorama Norge AS fører til skader på andre produkter eller gjenstander, vil vi kun erstatte det defekte produktet.

Kjøpsbetingelser

Brukeren er selv ansvarlig for bruken av varer kjøpt hos Panorama Norge AS og plikter selv å innhente de nødvendige opplysninger og tilegne seg de nødvendige kunnskaper og ferdigheter for sikker og ansvarlig bruk av våre produkter. 

Vi fraråder Kunden/bruker å forholde seg til alle produktene relatert til ovennevnte dersom kunden/bruker hverken forstår eller aksepterer disse betingelsene.

Vi tar forbehold om utsolgte varer og skrivefeil i alle beskrivelser og priser.